دنا پلاس

دنا پلاس

فیلم . تصاویر . مشخصات
دنا پلاس

دنا پلاس

فیلم . تصاویر . مشخصات

دنا و دیگر هیچ ...

خودروی دنا یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که و به هدف جایگزینی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و سمند سورن طراحی و ساخته شد اما پس از عرضه این اتفاق رخ نداد و دنا به عنوان محصولی مستقل درکنار این خودروها تولید شد.[۲] این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که بالاخره پس از کشمکش‌ها و گفتگوهای فراوان بر سر قیمت‌گذاری و با تأخیر زیاد در سال ۱۳۹۳ روانه بازار شد. این محصول به وسیلهٔ مهندسان ایرانی و بدون حمایت‌های خارجی و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات ایران خودرو طراحی شده‌است. خودرو دنا شامل ال‌ایکس با موتور ای‌اف۷ (EF7) بنزینی است که تفاوت‌های مدل‌های خودرو دنا ال ایکس در طرح رینگ و رنگ تریم داخلی (تک رنگ و دو رنگ)، می‌باشد.

شروع پروژه[ویرایش]

ایران خودرو در آذر سال ۱۳۸۸، پروژه‌ای را با نام (NX7) تعریف کرد که طی آن طراحی محصولی جدید از خانواده خودرو ملی برای پوشش بازه بالاتر قیمتی تعریف شد.[۳]

امکانات[ویرایش]

ایمنی[ویرایش]

  • مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
  • مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
  • مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو–جلو
  • مجهز به سامانه ترمز ضد قفل (ترمز ای‌بی‌اس) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
  • ستون فرمان جمع شونده در تصادف
  • چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب به همراه چراغ‌های ایمنی درها

رفاهی[ویرایش]

  • مجهز به کروزکنترل
  • مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سامانه کمک پارک عقب (سنسور دنده عقب و قابلیت نصب دوربین دنده عقب)
  • مولتی مدیای لمسی CD/DVD/MP3/USB/Micro SD/Bluetooth
  • قابلیت تماس/پاسخگویی به تماس با بلوتوث
  • ستون فرمان قابل تنظیم
  • کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان
  • آینه‌های جانبی تنظیم برقی (تاشو برقی با گرمکن)
  • شیشه‌های سولار (ضد اشعه UV)
  • زیرآرنجی جلو و عقب
  • قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
  • صندلی‌های برقی جلو
  • چراغ همراهی تا در منزل[۴]

عملکردی[ویرایش]

  • برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
  • دارای سامانه ناوبری ماهواره ای
  • رینگ اسپورت آلومینیومی
  • سامانه ضد سرقت (immobilizer)
  • قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو

زیست‌محیطی[ویرایش]

  • مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقاء به یورو۵

مشخصات فنی[ویرایش]

مشخصات فنی دنا با موتور EF7[ویرایش]

نوع موتور۴ سیلندر خطیEF7
حجم موتور (سی سی)۱۶۵۰
حداکثر توان موتور (اسب بخار)۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰
حداکثر گشتاور (نیوتن متر)۱۵۷ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰
تعداد سوپاپ۱۶
نوع سوختبنزین بدون سرب با اکتان 95
سیستم انژکتوریتزریق الکترونیکی چند نقطه‌ای
استاندارد آلایندگییورو ۴
سیستم انتقال قدرتپنج دنده دستی +BE3
ترمز ضد قفلضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
ترمز جلودیسکی تهویه شونده
ترمز عقبدیسکی
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)۷۰
حجم فضای صندوق عقب (لیتر)۵۰۰

دنا پلاس[ویرایش]

دنا پلاس
اطلاعات اجمالی
تولیدکنندهایران خودرو
تاریخ تولید۱۳۹۶-اکنون
مکان مونتاژتهران، ایران (ایران خودرو)
بدنه و شاسی
کلاسسدان
نوع بدنه۴ در سدان
پلت‌فرمبر پایه پلت فرم سمند EF7
خودروهای مرتبطدنا، سمند، سورن،پژو ۴۰۵
مشخصات فنی
موتور۱۷۰۰ سی‌سی EF7
حجم باک70 لیتر
جعبه دنده۵ سرعته دستی +BE3
ابعاد
فاصله بین دو محور۲۶۷۱
طول۴۵۵۹
عرض۱۷۲۰
ارتفاع۱۴۶۰
وزن خالص۱۲۵۸
گاه‌شناسی
مدل پیشینسمند، سمند سورن، دنا
نمای عقب و جانبی دنا
نمای عقب و جانبی دنا پلاس

دنا پلاس با سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیارد تومانی ایران خودرو نمونهٔ مشابه همین خودرو با آپشن‌های بیشتر و اندکی تغییرات ظاهری می‌باشد.

تفاوتهای دنا پلاس با دنای معمولی[ویرایش]

  1. دوربین عقب
  2. سیستم چندرسانه‌ای جدید با قابلیت فیش ورودی
  3. خطوط جدید بدنه در نمای جانبی
  4. چراغ‌های کوچک نئونی در جلو و عقب
  5. تغییر در صندوق، تغییر تریم درب‌ها و سپر عقب جدید
  6. چراغ‌های دی لایت یا ابرویی چراغ‌های جلو با نواری از LED
  7. چهار ایربگ؛ دنا پلاس نخستین خودرو ایرانی است که ایربگ جانبی دارد.
  8. سقف بازشو داخل سقف! دنا پلاس نخستین خودرو ایرانی است که سقف بازشو In-Built دارد؛ یعنی سقف بازشویی که هنگام بازشدن، بدنه سقف بازشو درون سقف قرار می‌گیرد نه روی آن.

دنا پلاس توربوشارژ[ویرایش]


دنا پلاس توربو شارژ دارای موتور مجهز به توربو شارژر بوده و یکی از اهداف شرکت در عرضه این محصول، افزایش کارایی قوای محرکه خودروی دنا پلاس از طریق نصب سامانه توربوشارژ بر روی آن است که باعث تغییرات ذیل می‌شود:

  • افزایش قدرت و شتاب خودرو بدون بالا بردن حجم موتور
  • افزایش راندمان و بهره‌وری سوخت
  • احتراق کامل تر سوخت و کم‌شدن سطح آلایندگی و مصرف کمتر نسبت به موتور معمولی

تفاوتهای دنا پلاس توربوشارژ با دنا پلاس[ویرایش]

  • طرح رینگ آلومینیومی جدید ۱۶ اینچ پنج پیچ و تایر بزرگ‌تر ("16 R50/۲۰۵)
  • فرمان چرمی با دوخت قرمز
  • زیر پایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز رنگ
  • تغییر طرح سر دسته دنده
  • نصب موتور توربوشارژ

مشخصات فنی دنا پلاس توربوشارژ[ویرایش]

نوع موتور(EF7 TCEF7 Turbo Charge
حجم موتور (سی سی)۱۶۵۰
حداکثر توان موتور (اسب بخار)۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰
حداکثر گشتاور (نیوتن متر)۲۱۵ نیوتن متر در دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰
تعداد سوپاپ۱۶
نوع سوختبنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
نوع تنفس موتورتوربو شارژ
سیستم انژکتوریتزریق الکترونیکی چند نقطه‌ای
استاندارد آلایندگییورو ۴
سیستم انتقال قدرتپنج دنده دستی BE4
ترمزضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
ترمز جلودیسکی تهویه شونده
ترمز عقبدیسکی
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)۷۰
حجم فضای صندوق عقب (لیتر)۵۰۰

دنا پلاس هیبریدی[ویرایش]

دنا پلاس هیبریدی
اطلاعات اجمالی
تولیدکنندهایران خودرو
تاریخ تولید۱۳۹۶ (مفهومی)
بدنه و شاسی
کلاسسدان
نوع بدنه۴ در سدان
خودروهای مرتبطسمند، سورن، دنا

ایران خودرو در پنجمین همایش صنعت خودرو کشور در سال ۱۳۹۶، دنا پلاس اتوماتیک هیبریدی را معرفی کرد. این خودرو جعبه‌دنده خودکار داشته و در کنار قابلیت هیبرید، قابلیت شارژ مستقیم با برق شهری را نیز دارد. دنا پلاس اتوماتیک هیبریدی می‌تواند بدون روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی، در صورت شارژ کامل باتری‌ها ۹۰ کیلومتر با برق طی مسافت نموده و سطح آلایندگی آن در این حالت صفر می‌باشد. گشتاور موتور برقی این خودرو ۲۲۰ نیوتون متر اعلام شده و نیرویی برابر با ۱۴۰ اسب بخار تولید می‌کند.[۵] البته این خودرو هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده‌است.

منابع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد