دنا پلاس

دنا پلاس

فیلم . تصاویر . مشخصات
دنا پلاس

دنا پلاس

فیلم . تصاویر . مشخصات

دنا پلاس اتوماتیک

همزمان با شروع پیش فروش ایران خودرو برای دنا پلاس توربو اتومات (از زمستان 98)، مشخصات فنی و همچنین لیست تجهیزات این محصول جدید ایران خودرو نیز منتشر شده است. قرار است اولین سری دنا پلاس توربو اتومات در تابستان سال 1400 بدست مشتریانش میرسد.

تیپ های دنا پلاس توربو اتومات

طبق اطلاعاتی که تاکنون ایران خودرو منتشر کرده است، دنا پلاس توربو اتومات قرار است در سه تیپ مختلف تحویل مشتریان شود؛ تیپ پایه (L1)، تیپ نیمه فول (L2) و تیپ فول (L3). در جدول زیر، تفاوت آپشن های این سه تیپ را مشاهده می کنید.

امکانات خودروتیپ L1تیپ L2تیپ L3
فرمان برقی
سنسور عقب
ایربگ جانبی-
سنسور باد تایر-
دوربین عقب-
ترمز دیسکی عقب-
شیشه دودی-
آینه برقی تاشو-
کروز کنترل-
تریم داخلی لوکس--
کفی سه بعدی--
سنسور نور--
سنسور باران--
کنترل پایداری--
سانروف--
کیلس+استارتر--
صندلی راننده2 حالته برقی
4 حالته دستی
6 حالته برقی
2 حالته دستی
10 حالته برقی
صندلی سرنشین2 حالته برقی
4 حالته دستی
4 حالته برقی
4 حالته دستی
6 حالته برقی
10 حالته دستی
روکش صندلیپارچهپارچه و چرمپارچه و چرم
رینگفولادیآلومینیومیآلومینیومی دو رنگ
مانیتور7 اینچ7 اینچ10 اینچ

مشخصات دنا پلاس توربو اتومات

دقیقا از 27 دی‌ماه 96 بود که تست زمستانی دنا پلاس توربو اتومات به مدت 10 روز در کره جنوبی آغاز شد.

در این تست، علاوه‌بر مهندسان ایرانی و کره‌ای، مشاورانی هندی نیز حضور داشتند. هشتم خردادماه 97 نیز طی مراسمی، تست این جعبه‌دنده اتومات، خاتمه یافت.

این تست‌ها را شرکت موترین (Motrain) برای ایران خودرو انجام داده‌ است. این شرکت با این‌که تخصص اصلی‌اش در تامین قطعات خودرویی (به‌ویژه جعبه‌دنده) است، اما در زمینه طراحی، تولید و حتی مشاوره نیز خدمات فنی و مهندسی به مشتریانش می‌دهد.

نکته جالب دنا پلاس توربو اتومات این است که ایران خودرو، سفارش ساخت جعبه‌دنده‌ای جدید را به کره‌ای‌ها نداده بلکه آنرا از دستی به اتومات تغییر داده است! طبق گفته‌های شرکت موترین، مهندسان این شرکت برای اتومات‌شدن این خودرو، بیش از 30 قطعه از جعبه‌دنده را مجددا طراحی کرده‌اند.

مدلدنا پلاس توربو دنده ایدنا پلاس توربو اتومات
نوع موتورEF7-TC
حجم موتور1645 سی سی
جعبه دنده5 سرعته دستی6 سرعته اتومات 2 حالته
قدرت150 اسب بخار
گشتاور215 نیوتن متر
شتاب10 ثانیه9.5 ثانیه
سرعت205 کیلومتر برساعت
استانداردیورو4
مصرف ترکیبی7.94 لیتر7.9 لیتر

جعبه دنده ای که ایران خودرو برای دنا پلاس توربو اتومات درنظر گرفته از نوع دو حالته است؛ یعنی حالت «اسپرت» و «زمستانی» را هم در اختیار راننده اش قرار می‌دهدجالب است که ایران خودرویی‌ها میزان مصرف ترکیبی را برای هردو مدل، تقریبا یکسان اعلام کرده‌اند.

در بحث تجهیزات نیز ایران خودرو همان آپشن‌های که به دنا پلاس توربو دنده ای اضافه کرده بود، برای دنا پلاس توربو اتومات نیز استفاده کرده. بنابراین هیچ تفاوت آپشنی میان مدل دنده ای و مدل اتومات این خودرو وجود ندارد. مهم‌ترین‌ آپشن‌های دنا پلاس توربو اتومات عبارتند از:

  • سانروف
  • دو ایربگ
  • کروز کنترل
  • تریم تک رنگ (فقط مشکی)
  • رینگ 16 اینچ آلومینیومی جدید
  • ترمز دیسکی عقب
  • طرح جدید سردنده و گردگیر
  • روکش چرمی فرمان با دوخت قرمز
  • موکت کفی خودرو با آرم توربو و نوار قرمز رنگ

اما همانطور که می دانید، ایران خودرو از سال 97 چندین ویژگی را از لیست امکانات استاندارد دنا پلاس توربو دنده ای، حذف کرده است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • سانروف
  • جا عینکی
  • آنتن سقفی (شارک فین)
  • ایربگ های جانبی جلو
  • سیستم پشتیبانی نویگیشن

ولی حالا مشخص شده که ایران خودرو میخواهد این پنج ویژگی‌ فوق را به برخی تیپ های دنا پلاس توربو اتومات اضافه کند. 

تفاوت دنا پلاس اتومات با دنا پلاس دنده ای

اولین سوالی که برای بسیاری از مشتریان پیش آمده این است که دنا پلاس اتومات به غیر از جعبه دنده اتوماتش، چه تفاوت های دیگری با دنا پلاس دنده‌ای دارد؟ جواب واضح است: هیچ تفاوتی!

آنطور که در سایت ایران خودرو اعلام شده، دنا پلاس اتومات هیچ تفاوتی با نسخه دنده‌ای دنا پلاس ندارد که یعنی همان 5 آپشنی که ایران خودرو به‌تازگی از روی خانواده دنا پلاس حذف کرده بود، در دنا پلاس اتومات هم وجود ندارد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های دنا پلاس اتومات

تفاوت دنا پلاس توربو با دنا پلاس

در آخرین هفته از آذرماه 96، ایران خودرو با حضور رئیس مجلس، تولیدانبوه دنا پلاس توربو را آغاز کرد؛ خودرویی که در مدل 97 تحویل مشتریان شد. اما این محصول جدید چه تفاوت‌هایی با دنا پلاس دارد؟

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو تمایز ظاهری ویژهای با دنا پلاس ندارد. فقط می‌توان از روی طرح جدید و بزرگ‌تر رینگ‌هایش، آنرا تشخیص داد. البته کابین این خودرو نیز با همان تجهیزات کابین دنا پلاس است، اما با سه ویژگی کاملا جدید که عبارتند از:

  • طرح جدید سردنده و گردگیر آن
  • روکش چرمی فرمان با دوخت قرمز
  • موکت کفی خودرو با آرم توربو و نوار قرمز رنگ

تفاوت دنا پلاس با دنا پلاس توربو، درست مانند تفاوت سورن با سورن توربوست. ایران‌خودرو در هر دو مدل، از پیشرانه EF7 یورو 4 بهره گرفته که هم مصرف سوخت و هم شتاب خودرو را بهبود داده. همچنین از عدد حک‌شده بر گلگیر جلو، می‌توان فهمید که ایران‌خودرویی‌ها اصرار دارند حجم پیشرانه را 1.7 لیتر اعلام کنند؛ درصورتیکه حجم دقیق آن 1646 سی‌سی است و هر طور این عدد را گرد کنید، بازهم 1.6 لیتر می‌شود نه 1.7 لیتر! 

 دنا پلاسدنا پلاس توربو
پیشرانه1.6 لیتری EF71.6 لیتری EF7 توربو
قدرت115 اسب‌بخار150 اسب‌بخار
گشتاور157 نیوتن‌متر215 نیوتن‌متر
سرعت190 کیلومتربرساعت205 کیلومتربرساعت
شتاب13.5 ثانیه10 ثانیه
جعبه‌دنده5 سرعته دستی5 سرعته دستی
مصرف جاده‌ای6.2 لیتر5.7 لیتر
مصرف ترکیبی7.7 لیتر7.3 لیتر
وزن1258 کیلوگرم1262 کیلوگرم
سایز چرخ195/60R15205/50R16

تفاوت دنا پلاس با دنا معمولی

دنا پلاس را باید اولین فیس لیفت دنا بدانیم؛ فیس لیفتی که هرچند تغییرات مختصری دارد اما به خوبی توانسته دنا را به بازه قیمتی بالاتری بکشاند!

دنا پلاس در پاییز سال 95 معرفی شد. سپس ایران خودرو از زمستان همان سال آنرا به خطوط تولیدش برد و نهایتا اولین سری آن به‌عنوان مدل 96 به بازار آمد. تفاوت‌های دنا پلاس با دنا معمولی هم در ظاهر است و هم در تجهیزات. مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری دنا پلاس عبارتند از:

  •  تغییر نمای جانبی (خط جانبی و لچکی عقب)
  • تغییر قاب آینه های جانبی
  • جلوپنجره اسپرت‌‌تر با ابعاد بزرگ‌تر
  • تجهیز چراغ‌های جلو و عقب به نئون
  • نوار کرومی دور شیشه
  • دستگیره‌های کرومی در

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های دنا پلاس

در بحث تجهیزات نیز ایران خودرو آپشن‌هایی مشتری‌پسندی را به دنا پلاس اضافه کرده است؛ آپشن‌هایی که تاقبل از این روی دنا وجود نداشت. مانند:

  • جاعینکی (*)
  • سانروف (*)
  • دوربین عقب
  • چراغ دی لایت
  • کفپوش موکتی
  • ایربگ های جانبی جلو (*)
  • سیستم پشتیبانی از نویگیشن (*)
  • نورپردازی فضای پای سرنشین یا فوت لامپ
  • آنتن سقف کوسه‌ای یا شارک فین (*)

آپشن‌هایی که با علامت (*) مشخص شده‌اند، از سال 97 به بعد، از روی تجهیزات استاندارد دنا پلاس حذف شده‌ است!

مشخصات دنا پلاگین هیبریدی

روزهای 24 و 25 بهمن‌ماه 1396، برج میلاد تهران میزبان پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو بود. مثل همیشه و در حاشیه این همایش، چندین محصول جدید ایران خودرو نیز به نمایش درآمده بود مانند هایما S5، دنا پلاس توربو و پارس اتومات جدید. اما در کنار این مدل‌ها، شاهد دو خودروی پاک نیز بودیم؛ یکی «رانا برقی» و دیگری «دنا پلاگین هیبرید» که خودرو دوم، توجهات زیادی را به خود جلب کرده.

نسخه هیبریدی دنا، یکسال پس از عرضه دنا پلاس و تنها چندین هفته بعد از فروش دنا پلاس توربو (با اولین تحویل در تابستان 97) رونمایی شده و به همین دلیل نیز احتمال زیادی برای ورودش به بازار کشورمان وجود دارد؛ البته در فاصله زمانی 5 تا 10 سال آتی! 

پیشرانه این خودرو از نوع پلاگین هیبریدی است؛ یعنی با برق شهری یا خانگی نیز قابل شارژ خواهد بود. البته دنا پلاس هیبریدی تنها در یک گوشه جاخوش کرده بود و کسی اجازه تست یا حتی نشستن درون آن‌را نداشت. پس مجبوریم به اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو اکتفا کنیم که در جدول زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید. 

نکته دیگر اینکه دنا هیبریدی به گیربکس اتومات مجهز است. پس قطعا ایران خودرو، عرضه آن‌را حداقل به چندین سال پس از عرضه «دنا پلاس اتومات» موکول می‌کند.

قدرت موتور برقی120 اسب بخار
گشتاور موتور برقی220 نیوتن متر
نوع باتری14 کیلووات ساعت
حداکثر ولتاژ باتری350 ولت
حداکثر پیمایش در حالت برقی90 کیلومتر

باتوجه به اینکه زیرساخت‌های تولید خودروهای هیبریدی هنوز در خط تولید خودروسازان داخلی ایجاد نشده است، پس حتی در صورت قطعی‌شدن عرضه دنا هیبریدی نیز حداقل چندین سال تا دیدنش در خیابان‌ها فاصله داریم ولی همین که مدیران خودروسازان داخلی، درحال تغییر استراتژی آینده‌شان هستند، بازهم جای شکر دارد!

در مورد قیمت دنا هیبریدی نیز حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد اما با توجه به سابقه سایپا در ساخت ساینا برقی، احتمالا قیمت دنا هیبریدی حداقل 2 الی 3 برابر قیمت فعلی دنا خواهد بود؛ هرچند قیمت بسیار زیادی است اما قطعا با گذر زمان و شروع تولیدانبوه باتری‌هایش، قیمت منطقی‌تری پیدا می‌کند.

برای درج آگهی در این قسمت به شماره ی زیر تماس بگیرید 

09035042714

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد